Co powinna mieć dobrze zaprojektowana wyspa handlowa? Handel to branża, w której działa ponad połowa przedsiębiorców. Niektórzy zajmują się sprzedażą produktów, które sami wytwarzają, podczas gdy inni mają na celu bardziej sprzedaż produktów innych producentów lub import produktów z innych krajów w celu sprzedaży z zyskiem. Jeszcze inni kupują przedmioty (takie jak gry wideo) od innych osób z zamiarem ich późniejszej odsprzedaży.
Bez względu na to, do której z tych grup się zaliczamy, zawsze będziemy starali się znaleźć miejsce do oferowania naszych usług, które będzie najatrakcyjniejsze i przyciągnie nowych klientów. Idealnymi miejscami dla tego typu są centra handlowe i wyspy handlowe, gdzie możemy je ustawić. Kiedy zaczną działać i czy powinniśmy w nie inwestować? Jak powinna wyglądać dobrze zaprojektowana wyspa?
Wyspy handlowe – czym właściwie są i kiedy się sprawdzą?
Wyspy handlowe to alternatywa dla standardowych sklepów spotykanych w centrach handlowych. Jeśli ktoś z nas był kiedyś w galerii handlowej, wszyscy dobrze wiemy, że transakcje odbywają się tam nie tylko w sklepie, do którego wchodzimy, ale także w lokalach zlokalizowanych pośrodku korytarzy – tak potocznie nazywamy jako wyspy handlowe.
Z punktu widzenia sprzedawcy wyspy handlowe w centrach handlowych oferują na nich tylko produkty (lub wiele produktów), które trafiają w gusta zwykłych ludzi odwiedzających takie lokale, a jednocześnie mają potencjał, by stać się obiektami tzw. „spontaniczne zakupy”, czyli to oni podejmują w ułamku sekundy decyzje, których wcześniej w ogóle nie planowano. Byłoby wspaniale, gdyby Trade Island oferowało konkretne produkty o tej samej tematyce, dotyczące tych samych dziedzin życia. Skoncentruj się na rozrywce, dobrze jest nie wchodzić, np. sprzęt AGD.
Co powinna mieć dobrze zaprojektowana wyspa handlowa?
W naszym przypadku wyspy handlowe funkcjonują przede wszystkim wtedy, gdy prezentowane przez nie tematy nie mają bezpośredniej konkurencji w danej galerii. Biorąc więc przykład z wyspy z grami, upewnijmy się, że żadna inna wyspa w naszej wybranej galerii nie oferuje tych gier. Ludzie nie identyfikują się z wyspami jak ze standardowym sklepem papierniczym – więc im mniej mamy konkurencji w tematach, które nas dotyczą, tym więcej przyciągamy klientów i tym więcej zarabiamy na towarach.
Cechy dobrze zaprojektowanej wyspy handlowej
Aby wyspa handlowa funkcjonowała prawidłowo i przynosiła nam upragnione zyski, musimy zadbać o to, aby była odpowiednio zaprojektowana i poprawnie (jak najbardziej rzetelnie) wykonana. O ile to pierwsze jest zwykle narzucane przez samą galerię (stara się zachować ten sam styl każdej wyspy), o to drugie będzie odpowiedzialny wykonawca. Zadaniem dobrze zaprojektowanej wyspy jest:
- Dobra prezentacja produktu – najlepiej każdy produkt zaprojektować w atrakcyjny sposób, ale jednocześnie zachęcić do rozmowy ze sprzedawcą (aby ukryć część jego specyfikacji). Jeśli klient zostanie w jakiś sposób zmuszony do rozmowy, będzie już w rękach sprzedawcy;
- Możliwość szybkiego zapoznania się z pełną ofertą – ważne, aby w prezentacji wyspy znalazło się miejsce na szeroką gamę produktów oferowanych przez naszą firmę – im jest ich więcej, tym większa szansa, że ktoś zainteresuje się konkretnym produktem – co będzie miało korzystny wpływ na naszą sprzedaż;
- Nienachalny – sprzedawca powinien być ukryty w taki sposób, aby klient nie musiał od razu z nim rozmawiać – ludzie tego nie lubią; jednocześnie lada powinna być umieszczona w miejscu łatwo dostępnym dla każdego ;
- Atrakcyjny i rzucający się w oczy design – ludzie to wzrokowcy, więc warto zadbać o to, aby wyspa była tylko atrakcyjna i rzucała się w oczy – cokolwiek to jest, co ją wyróżnia; może to być np. nietypowy kształt, który różni się wyglądem od bardzo standardowego prostokąta lub kwadratu;
- Dobre oświetlenie – dobre oświetlenie całej wyspy to absolutna konieczność – ważne, aby każdy produkt był w pełni widoczny i sama wyspa wyróżniała się z daleka; w miarę możliwości nie stawiamy na standardowe białe diody, ale najlepiej zainwestować w światłach, które są najbliższe kolorom naszej strony internetowej lub dominującym kolorom w naszym logo.
Wnioski
Wyspy handlowe to coraz częstszy wybór dla małych i średnich firm, które handlują określonym rodzajem produktów i chcą być obecne w galeriach i oferować je lokalnym odbiorcom. Za stosunkowo niską cenę pozwalają rozpocząć handel tam, gdzie masz już bazę klientów, a my tak naprawdę nie musimy się reklamować. Aby jednak działały zgodnie z przeznaczeniem, powinny być dobrze zaprojektowane i jak najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia klienta.