Gdzie jest promowane zakwaterowanie? Z punktu widzenia turystyki i wypoczynku niezwykle ważna jest baza noclegowa w popularnych miejscach. Jednak w wielu z tych rejonów nie brakuje miejsc, w których można przenocować lub spędzić kilka lub kilkanaście nocy z rzędu. To korzystna sytuacja dla turystów: mogą wybierać, przebierać i wybierać, ale jeśli miejsce jest popularne, trzeba rezerwować noclegi.
Osoby planujące urlop poszukują noclegów i informacji o nich. Dbają o świetne ceny i wygodę. To ostatnie dla każdego może oznaczać coś innego – na przykład przyzwoitą odległość od pobliskiego centrum miasta, lub odwrotnie: miejsce na uboczu, gdzie panuje spokój i bliskość natury.
Każdy medal ma dwie strony
Prospekt jest jedną stroną relacji, a drugą stroną jest osoba i firma odpowiedzialna za zakwaterowanie. Tu sprawy wyglądają trochę inaczej. Kluczem jest:
- Udzielanie klientom informacji o zakwaterowaniu
- Wyróżnienie się na tle konkurencji.
Jest to rzeczywiście wyzwanie, ale obecnie dostępnych jest znacznie więcej sposobów informacji i rzecznictwa niż ćwierć wieku temu. Gdzie promować obiekty noclegowe, aby aktywnie przyciągać uwagę klientów? A ten do zapamiętania? Warto rozważyć kilka różnych opcji – zarówno bardzo tradycyjnych, jak i nowoczesnych.
Tradycyjne media
Pierwszym sposobem promocji jest udział w wystawach i innych wydarzeniach związanych z zakwaterowaniem, podróżami i wypoczynkiem. Nawet jeśli kogoś nie stać na wynajęcie budki, warto przynajmniej zaopatrzyć się w ulotkę z konkretnymi miejscami noclegowymi i zostawiać je na takich imprezach. Druga opcja: Reklamy, ulotki i plakaty umieszczone na miejscu. Turyści czasem szukają lepszych możliwości noclegowych na następny rok – wypatrują więc billboardów i słupów, odwiedzają punkty informacyjne i tam pytają o wszelkiego rodzaju informacje, słuchają lokalnych rozgłośni radiowych i przeglądają gazety z lokalnymi wstawkami. Warto to wykorzystać: zostawiać ulotki w informacji turystycznej, kupować ogłoszenia w gazetach, wieszać plakaty na tablicach ogłoszeń itp.
Internet na ratunek
Tylko niewielka część nie korzysta z internetu wcale lub sporadycznie, chociaż rzadko jest aktywna w podróżach i rozrywce poza miejscem zamieszkania. Pozostała grupa osób często szuka informacji w Internecie. Chcą:
- znajdź informacje o miejscach noclegowych, które są atrakcyjne pod wieloma względami
- porównaj oferty
- umów się
- zapłacić za nocleg
Dlatego tak ważne jest, aby każdy obiekt posiadał przynajmniej jedną prostą stronę internetową z przydatnymi informacjami, takimi jak:
- Wszystkie możliwe formy kontaktu, w tym telefon i e-mail
- Cena
- Możliwość rezerwacji i konta na które należy dokonać wpłaty
- Zdjęcia lokalu – z zewnątrz i wewnątrz
Kolejną rzeczą jest korzystanie z mediów społecznościowych – opłaca się mieć własny fanpage. Powinien tam być, czyli czasem trzeba tu wstawić chociaż krótki wpis. Potencjalni klienci powinni wiedzieć, że to miejsce jest zawsze otwarte.
Blogi, katalogi biznesowe i portale ogłoszeniowe
Interesująca jest obecność danej firmy noclegowej na liście firm powiązanych. Jeśli jednak kogoś aktualnie na to nie stać, można zacząć od innych możliwości, takich jak bezpłatne katalogi stron internetowych. W polskim internecie jest co najmniej kilka popularnych portali ogłoszeniowych, na których można odświeżyć aktualne informacje o usługach noclegowych. Miejsca te są odwiedzane przez wiele osób przy różnych okazjach i jest duża szansa, że odwiedzą również sekcje noclegowe i wycieczkowe. Wiele osób i firm wciąż zapomina o innej opcji: blogowaniu branżowym. Można na nich zamówić wpisy sponsorowane odsyłające na stronę danego obiektu noclegowego za pomocą jednego lub kilku linków. Wiele z tych blogów ma duże i lojalne grono czytelników, więc jest duża szansa, że niektóre z nich będą interesujące.
Promowanie inteligentnego zakwaterowania
Wszyscy wiemy – wiele firm noclegowych ma ograniczone budżety reklamowe i promocyjne, przynajmniej na jakiś czas. Warto więc określić dokładną kwotę, którą możesz przeznaczyć na ten konkretny cel. Po obliczeniu budżetu wybierz co najmniej 2-3 metody promocji, w tym co najmniej jedną tradycyjną (ulotki, ogłoszenia prasowe, ogłoszenia papierowe itp.). Resztę pieniędzy należy przeznaczyć na działania w Internecie. Systematyczność i cierpliwość – to podstawa Twoich szans na dotarcie do jak największej liczby osób zainteresowanych noclegiem w danej lokalizacji. Potencjalni klienci muszą o tym przypominać przez cały czas, nawet jeśli dana lokalizacja przyciąga 100% klientów przez sezon z rzędu. Ciągła promocja bazy noclegowej będzie tu stale zwiększać popularność i zaufanie. Jest to ważne w dzisiejszych czasach, gdy wielu klientów jest rozczarowanych przynajmniej jednym miejscem pobytu. Szukają więc czegoś, co naprawdę można obejrzeć i komu zaufać. Musisz tylko dać się odnaleźć wśród wielu konkursów.